The American journal of clinical nutrition

Drinking caffeinated and caffeine-free drinks and the risk of type 2 diabetes

Updated

Abstract

A total of 7370 new cases of type 2 diabetes (T2D) were documented among 74,749 women and 2865 cases among 39,059 men over the follow-up periods.

  • Consumption of caffeinated and caffeine-free sugar-sweetened beverages (SSBs) was linked to a higher risk of T2D, with risk ratios (RR) of 13% and 11% per serving, respectively, in women and 16% and 23% in men.
  • Caffeine-free artificially sweetened beverages (ASBs) were associated with a 6% increased risk of T2D per serving among women.
  • Both caffeinated and decaffeinated coffee showed a protective association against T2D, with RRs of 8% for both types in women and 4% for caffeinated and 7% for decaffeinated coffee in men.
  • Caffeinated tea was also associated with a lower risk of T2D among women, with an RR of 5% per serving.
  • Overall, SSB intake was associated with a higher risk of T2D regardless of caffeine content, while coffee consumption was associated with a lower risk.

Simplified

Full Text

Full text is available at the source.

What Lands in Your Inbox Each Week:

  • 📚7 fresh studies
  • 📝plain-language summaries
  • direct links to original studies
  • 🏅top journal indicators
  • 📅weekly delivery
  • 🧘‍♂️always free