Nutrition and cancer

High coffee intake, but not caffeine, is linked to lower risk of estrogen receptor negative and postmenopausal breast cancer regardless of CYP1A2 gene type

Updated

Abstract

A significant reduction in breast cancer risk is observed with high coffee consumption (≥5 cups per day) at a multivariate-adjusted odds ratio of 0.71.

  • Generally, coffee and caffeine were not associated with breast cancer risk.
  • The highest category of coffee consumption showed a significant risk reduction compared to non-consumers.
  • High coffee intake was linked to a decreased risk of ER- breast cancer, with a multivariate-adjusted odds ratio of 0.41.
  • Postmenopausal women with high coffee consumption had a reduced breast cancer risk, reflected in an odds ratio of 0.63.
  • The genetic variant rs762551 in CYP1A2 did not modify the associations between coffee consumption and breast cancer risk.
  • Further studies are needed to confirm these findings.

Simplified

Full Text

Full text is available at the source.

What Lands in Your Inbox Each Week:

  • 📚7 fresh studies
  • 📝plain-language summaries
  • direct links to original studies
  • 🏅top journal indicators
  • 📅weekly delivery
  • 🧘‍♂️always free